Θέση οδήγησης
Αρχικά, χρειάζεται να ρυθμίσουμε το κάθισμα του αυτοκινήτου μας, γιατί η θέση οδήγησης επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την κούραση και εμφανίζεται συνήθως σε ένα πολύωρο ταξίδι ή ακόμα και σε κάποιες περιπτώσεις μέσα στην πόλη. Ο οδηγός θα χρειαστεί να βρει τη θέση που τον βολεύει περισσότερο, αλλά ταυτόχρονα να του δίνει και την κατάλληλη ορατότητα και ασφάλεια. Η θέση που θυμίζει κυρίως «κρεβάτι» φυσικά δεν προτείνεται, γιατί ο οργανισμός παρασύρεται και χαλαρώνει περισσότερο απόσο πρέπει.
Το άγχος
Οι ρυθμοί της πόλης συνήθως είναι… αργοί. Το γεγονός αυτό στρεσάρει τον οδηγό, ο οποίος βιάζεται να πάει στη δουλειά του. Το στρες μετατρέπεται σε άγχος, αφού συμβαίνει σε καθημερινή βάση και κουράζει τον οδηγό, με αποτέλεσμα να μειώνει τα αντανακλαστικά του. Λύση για να κυλίσει η πρωινή σας μετακίνηση πιο ήρεμα, είναι να ξεκινήσετε για τη δουλειά κάποια λεπτά πιο νωρίς. Με αυτό τον τρόπο, θα αποφύγετε την καθημερινή πίεση και κούραση.
Σχέδιο δράσης
Αν η επόμενη ημέρα είναι μέρα ταξιδιού, τότε ο βραδινός ύπνος πρέπει να είναι «χορταστικός». Στη συνέχεια, πρέπει να υπάρχει σχέδιο με τη διαδρομή που θα ακολουθήσετε, είτε για κάποιο ταξίδι, είτε για να πάτε σε κάποιο μέρος στην πόλη. Θα μπορέσετε να αποφύγετε εμπορικούς δρόμους και να διαλέξετε μια πιο σύντομη διαδρομή με αποτέλεσμα τα αποφύγετε την ταλαιπωρία. Τέλος, σημαντικό στοιχείο είναι η διατροφή. Ποτέ δεν πρέπει να τρώτε πολύ πριν την οδήγηση, αλλά καλό είναι να τρέφεστε σωστά.
Θόρυβοι και μουσική
Υπάρχει πιθανότητα κατά τη διάρκεια κίνησής σας με το αυτοκίνητο, σε κάποιο σημείο της καμπίνας να παράγεται κάποιος οξύς θόρυβος. Ο συνεχόμενος θόρυβος γίνεται ενοχλητικός, ενώ στη συνέχεια αρχίζει να κουράζει τον οδηγό. Βρείτε την αιτία και δώστε μια λύση στο πρόβλημα. Αν βέβαια, ο θόρυβος οφείλεται στην παλαιότητα του αυτοκινήτου, τότε η μόνη λύση είναι να αυξήσετε λίγο το ηχοσύστημα, ώστε να υπερνικήσετε τον θόρυβο αυτό. Μια ήρεμη μουσική, σε φυσιολογικά επίπεδα βοηθάει στην καταπολέμηση της κούρασης και του άγχους.
Θερμοκρασία καμπίνας
Η θερμοκρασία στο θάλαμο του αυτοκινήτου παίζει μεγάλο ρόλο κατά την οδήγησή μας. Η αυξημένη, φυσικά και η πολύ χαμηλή, θερμοκρασία λειτουργεί αρνητικά στη φυσική κατάσταση του οδηγού, γι αυτό χρειάζεται να διατηρείτε μια μέση θερμοκρασία στην καμπίνα του αυτοκινήτου σας. Οι ηλιακές ακτίνες που διαπερνούν τα τζάμια του αυτοκινήτου και βομβαρδίζουν το πρόσωπό μας, είναι ακόμα ένα πρόβλημα που ενισχύει την κόπωση του οδηγού. Λύσεις γιαυτό είναι να τοποθετείτε το σκιάδιο είτε κατεβασμένο στην εμπρός θέση, είτε στην πλαϊνή. Μια πολύ πιο αποτελεσματική λύση, αλλά και ακριβότερη, είναι η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβρανών. Οι μεμβράνες μπορούν και απορροφούν τις βλαβερές ακτίνες για το δέρμα, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν την διαπερατότητα του φωτός.
Στάσεις
Σε ένα ταξίδι, ο οδηγός πρέπει να ξεκουράζετε μετά από 1,5 με 2 ώρες συνεχόμενης οδήγησης ή μετά από 180 με 200 χιλιόμετρα. Η ξεκούραση, έστω 5 λεπτών, είναι αρκετά αναζωογονητική, ενώ τα ποτά ενέργειας ή ο καφές μπορούν να «ξυπνήσουν» ακόμα περισσότερο τον οδηγό. Μην ξεχνάτε όμως πως η επίδραση της καφεΐνης εμφανίζεται μετά από περίπου 30 λεπτά.
Φωτεινότητα ταμπλό
Η φωτεινότητα των οργάνων του αυτοκινήτου παίζει ρόλο στην κούραση του οδηγού. Όταν κινείστε το βράδυ, σε σκοτεινό επαρχιακό δρόμο πρέπει να χαμηλώσετε τη φωτεινότητα του ταμπλό, έτσι ώστε να μη σας ενοχλεί στην ορατότητα και κατ επέκταση να σας κουράζει στην προσπάθεια να διακρίνεται το δρόμο.
Σύστημα αντι-κοπώσεως
Αυτά τα συστήματα είναι νέα στην αγορά και συγκεκριμένα η Mercedes το διαθέτει σε μοντέλα όπως τη C, E και S Class. Αφορά ένα σύστημα που σκανάρει τα μάτια του οδηγού με υπέρυθρές και τον ειδοποιεί ηχητικά και εικονικά για το αν χρειάζεται στάση για ξεκούραση. Χαρακτηριστικά, εμφανίζεται ένα φλιτζάνι του καφέ στην οθόνη της κονσόλας, αφήνοντας να εννοηθεί ότι χρειάζεται διάλειμμα ο οδηγός. Έτσι λοιπόν, αν αναλογιστεί κανείς ότι με λίγα χρήματα παραπάνω μπορεί να σώσει τη ζωή του ή να αποφύγει κάποιο ενδεχόμενο ατύχημα, τότε πραγματικά αξίζει.